Een steinerschool in Leuven

De Zonnewijzer werd in september 1982 opgestart op initiatief van een paar enthousiaste ouders. Aanvankelijk waren er enkel een kleuterklas en een eerste klas. De school bevond zich midden in de stad Leuven.

De daaropvolgende jaren groeide de steinerschool uit tot een school met 300 leerlingen. In november 1989 werd de Zonnewijzer een onafhankelijke gesubsidieerde school.

Een jaar later startte er ook een bovenbouw met een steeds groeiend aantal leerlingen. In december 2000 verhuisde de steinerschool naar Wijgmaal. Ondertussen telt onze school 250 leerlingen in de basisschool en 310 leerlingen in de middelbare school.

Gebouw

In 1993 kocht de school een deel van de terreinen van de Remy-fabriek in Wijgmaal. De mooie “Foyer Remy” was onderdeel van die aankoop. Het is een modernistisch gebouw, ontworpen door architect Jean de Ligne (1880-1985). Het symmetrische bouwwerk heeft een zeer strakke lijnvoering en is opgetrokken uit verzorgd baksteenmetselwerk. Het bekoort door de soberheid van de gebruikte middelen, de krachtige en strenge ritmering van de gevels met in- en uitspringende vlakken, het gevoelige spel van verhouding en zijn inplanting.

Het ontwerp van de huidige school (gerealiseerd door architecten Ludo Bekker, Damien Carnoy en Pierre Deru) integreerde de Foyer Remy.

Het weerspiegelt de pedagogie van de school. De open ruimte rond de oude dreven bleef in het ontwerp behouden. De speelklassen vormen een snoer van herkenbare huisjes met ronde omhullende vormen. Een zacht gewelfd grasdak ligt er als een deken bovenop.

Bosatelier

Het bosatelier waar de bovenbouwleerlingen steenkappen en metaalbewerking volgen, ligt aan dezelfde kant van de gerenoveerde tuinmuur. De nieuwe klassenvleugel buigt zich om de landschappelijk waardevolle esdoorngroep. In het torenvolume komen plastische kunsten en muziek aan bod. Hoewel weg van de stadsdrukte, is de Zonnewijzer toch zeer goed bereikbaar. Het station van Wijgmaal is vlakbij. Je kunt de school makkelijk per fiets, bus, trein of auto bereiken. Het volledige terrein en het gebouw zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers.