In december vorig jaar stelden SOM (Samen Onderwijs Maken), samen met KU Leuven, UCLL, VUB, transitiemotor maakleerplek en Stad Leuven voor een uitdaging: 1000 ervaringen van onderwijs in coronatijden documenteren. Ze peilden bij leerlingen, leerkrachten, studenten, professoren, directies, ondersteuners, ouders en andere onderwijsactoren naar wat onderwijs voor hen betekende in tijden van corona. De leerlingen uit het zesde jaar (klas 12) van Steinerschool De Zonnewijzer wilden graag aan de slag met deze verzameling van ervaringen.

Onder begeleiding van de Leuvense rapper Roncha lieten de leerlingen hun creativiteit de vrije loop tijdens een workshop. Op basis van hun eigen ervaring van onderwijs in coronatijden en met de verzamelde ervaringen op het SOM1000-platform in hun achterhoofd schreven ze een authentieke raptekst. Vervolgens namen ze elk een strofe voor hun rekening en zongen de tekst in. Het maakproces werd mooi in beeld gebracht in onderstaande making-of video.

De leerlingen blikken in de rap terug op een lastige periode met veel uitdagingen, maar kijken ook vooruit. Naar een toekomst waarin ze hun vrijheden terugkrijgen, een toekomst zonder corona. In hun eigen woorden en op hun manier vertolken ze de boodschap van hun generatie. Straf!

Bekijk hier het filmpje:

https://youtu.be/ENDPkXaTnLI